خانه-دست-دوم-ارزان-استانبول-اوجیلار-ترکیه-اقامت

بطور خلاصه  در این نوع خرید ملک در کشور ترکیه هزینه های جانبی  به شرح زیر می باشد:

  • هزینه مالیات نقل و انتقال معادل 4% ارزش ملک
  • هزینه دفتر املاک معادل 2% ارزش ملک
  • هزینه کارشناس رسمی بین 1000 تا 3000 لیر
  • هزینه مترجم رسمی یا وکیل مسلط به زبان ترکی 1000 لیر
  • هزینه ترجمه مدارک ( پاسپورت یا کارت ملی ) 250 لیر

هزینه های جانبی خرید ملک از مصرف کننده با ارزش کمتر از دویست و پنجاه هزار دلار 

در ترکیه نیز مانند ایران و سایر کشورها دفاتر املاکی وجود دارند که فروشنده و خریدار را به یکدیگر متصل می نمایند. طبق قوانین ترکیه کمیسیون املاک در مورد خرید و فروش ملک 2% ارزش ملک از طرف فروشنده و 2% ارزش ملک از طرف خریدار و در مجموع 4% کیمسیون املاک پرداخت می گردد.

طبق قوانین ترکیه مالیات نقل و انتقال ملک در ترکیه 4% ارزش ملک می باشد که طبق قانون 2% توسط خریدار و 2% توسط فروشنده می بایست پرداخت گردد. لیکن آنچه بعنوان عرف در جامعه ترکیه متداول گردیده پرداخت کل 4% توسط خریدار می باشد. بعبارتی چنانچه در مبایعه نامه ذکر نگردد و موضوع پرداخت مالیات در قرارداد فی مابین ذکر نگردد طبق عرف جامعه کل 4% توسط خریدار پرداخت خواهد شد.

درسال های گذشته با افزایش فروش ملک به اتباع خارجی در مورد ارزش توافق شده، ارزش بیان شده و ارزش اعلام شهرداری پیش می آمد، دولت با اعطاء مجوز به شرکت های کارشناس رسمی ارزش گذاری ملک، ارزش اعلامی توسط این شرکت ها معیار اصلی فروش ملک به اتباع خارجی در نظر گرفته شد.

بعبارت دیگر دولت برای جلوگیری از سوءاستفاده هایی که گاها در فروش ملک به اتباع خارجی پیش می آمد با کارشناسی رسمی و قیمت گذاری ملک فرد خارجی را از ارزش واقعی ملک مورد خریداری مطلع می نماید.

طبق قوانین فعلی فروش ملک به اتباع خارجی، بدون کارشناسی و ارزش گذاری رسمی ممنوع می باشد. هزینه ارزش گذاری ملک برحسب قیمت ملک معمولا بین 1000 تا 3000 لیر می باشد که بعهده طرف خارجی است.

همچنین برای جلوگیری از تقلب در فروش ملک در ترکیه به اتباع خارجی، طبق قانون فرد خارجی می بایست حسن انجام معامله و امضاء سند مترجم رسمی و قسم خورده به همراه داشته باشد و یا به فردی که تسلط کافی به زبان ترکی استانبولی داشته باشد وکالت بدهد. بنابراین هزینه دیگری که فرد خارجی جهت خرید ملک در کشور ترکیه خواهد داشت هزینه مترجم رسمی می باشد که البته در جهت حمایت از خریداران توسط دولت ترکیه تصویب گردیده است. هزینه مترجم رسمی حدودا 1000 لیر می باشد.

برای خرید ملک، مدارک مورد نیاز معمولا ترجمه پاسپورت و یا ترجمه رسمی کارت ملی می باشد که معمولا هزینه ترجمه حدود 250 لیر است.

به بالای صفحه بازگردید